MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 18 września 2008 r.
w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez
zespoły orzekające działające w publicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych
(Dz. U. z dnia 30 września 2008 r.)
Na podstawie art. 71b ust. 6 ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z
2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2))
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) skład
zespołów orzekających działających w publicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
2) tryb
powołania zespołów orzekających oraz szczegółowe
zasady działania tych zespołów;
3) tryb
postępowania odwoławczego;
4) wzory
orzeczeń wydawanych przez zespoły orzekające;
5) szczegółowe
zasady kierowania dzieci i młodzieży do
kształcenia specjalnego, indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.
§ 2. 1. W publicznych poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych
poradniach specjalistycznych, zwanych dalej
"poradniami", są organizowane i działają na
zasadach określonych w rozporządzeniu zespoły
orzekające, z zastrzeżeniem ust. 2, które
wydają:
1) orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej
społecznie, wymagającej stosowania specjalnej
organizacji nauki i metod pracy,
2) orzeczenia
o potrzebie indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego
dalej "indywidualnym przygotowaniem
przedszkolnym", dla dzieci, których stan zdrowia
uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie
do przedszkola lub oddziału przedszkolnego
zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego
dalej "przedszkolem",
3) orzeczenia
o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci
i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia
lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
4) orzeczenia
o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w
stopniu głębokim,
zwane dalej "orzeczeniami", oraz
5) opinie
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do
podjęcia nauki w szkole, zwane dalej "opiniami".
2. Publiczne poradnie specjalistyczne, w których
działają zespoły orzekające wydające orzeczenia
i opinie, wskazuje kurator oświaty, za zgodą
organu prowadzącego.
§ 3. 1. Zespoły orzekające, zwane
dalej "zespołami", wydają orzeczenia dla uczniów
szkół mających siedzibę na terenie działania
poradni, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5.
2. W przypadku uczniów będących wychowankami
burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych
ośrodków szkolno-wychowawczych oraz
młodzieżowych ośrodków socjoterapii, orzeczenia
mogą wydawać również zespoły działające w
poradniach właściwych ze względu na siedzibę
placówki, w której uczeń przebywa, lub miejsce
zamieszkania ucznia.
3. Orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem
obowiązku szkolnego, orzeczenia o potrzebie
indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz
orzeczenia o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych wydają zespoły
działające w poradniach właściwych ze względu na
miejsce zamieszkania dziecka.
4. Opinie wydają zespoły działające w poradniach
właściwych ze względu na miejsce zamieszkania
dziecka, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Orzeczenia oraz opinie dla dzieci niewidomych
i słabo widzących, niesłyszących i słabo
słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają
zespoły działające w poradniach wskazanych przez
kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
§ 4. 1. Zespoły powołuje dyrektor
poradni.
2. W skład zespołu wchodzą:
1) dyrektor
poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako
przewodniczący zespołu;
2) psycholog,
pedagog oraz lekarz.
3. W skład zespołu mogą wchodzić inni
specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu
jest niezbędny.
4. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
§ 5. 1. Zespoły wydają orzeczenia
oraz opinie na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) dziecka, zwanych dalej
"wnioskodawcami".
2. W razie potrzeby wydania dziecku jednocześnie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i
orzeczenia o potrzebie indywidualnego
przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenia o
potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca
składa odrębne wnioski.
3. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii
składa się do zespołu, o którym mowa w § 3.
4. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu
niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor
poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do
poradni, w której działa zespół właściwy do
rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym
wnioskodawcę.
5. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia
lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania
orzeczenia albo opinii, dyrektor poradni zwraca
wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniem
przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o
możliwym sposobie załatwienia sprawy.
§ 6. 1. Wniosek o wydanie
orzeczenia albo opinii zawiera odpowiednio:
1) imię
i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego
urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w
przypadku ucznia - również nazwę i adres szkoły
oraz oznaczenie klasy, do której uczeń
uczęszcza, a także nazwę zawodu - w przypadku
ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w
zawodzie;
2) imiona
i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz
miejsce ich zamieszkania;
3) określenie
celu i przyczyny, dla której niezbędne jest
uzyskanie orzeczenia albo opinii;
4) podpis
wnioskodawcy.
2. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację
uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane
przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz
wyniki obserwacji i badań psychologicznych,
pedagogicznych i lekarskich.
3. Jeżeli do wydania orzeczenia albo opinii jest
niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka,
wnioskodawca dołącza do wniosku wydane przez
lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka,
z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o
potrzebie indywidualnego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza
do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia
dziecka, w którym lekarz określa:
1) okres
- nie krótszy jednak niż 30 dni - w którym stan
zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie
utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
2) rozpoznanie
choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan
zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie
utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
3) zakres,
w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie
utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może brać
udział w zajęciach, w których realizowana jest
podstawa programowa wychowania przedszkolnego,
organizowanych z grupą wychowawczą lub
indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w
przedszkolu;
4) zakres,
w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie
utrudnia uczęszczanie do szkoły, może brać
udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
organizowanych z oddziałem w szkole lub
indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
5. W przypadku ucznia szkoły prowadzącej
kształcenie w zawodzie, wnioskodawca dołącza do
wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania zaświadczenie
określające możliwość dalszej realizacji
praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza
medycyny pracy.
6. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku
dokumentacji, o której mowa w ust. 2-5,
przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do
przedstawienia tej dokumentacji w określonym
terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
7. Jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji,
o której mowa w ust. 2, albo dołączona przez
niego do wniosku dokumentacja jest
niewystarczająca do wydania orzeczenia albo
opinii, badania niezbędne do wydania orzeczenia
albo opinii przeprowadzają specjaliści poradni
wskazani przez przewodniczącego zespołu,
odpowiednio do posiadanej specjalności, z
wyłączeniem badań i wydania zaświadczenia, o
którym mowa w ust. 3-5.
8. Wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii wraz
z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do
członków zespołu oraz ustala termin posiedzenia
zespołu.
9. W celu uzyskania informacji o problemach
dydaktycznych i wychowawczych ucznia, zespół
może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do
której uczeń uczęszcza, lub wychowawców
placówki, w której uczeń przebywa, informując o
tym wnioskodawcę.
10. Przewodniczący zespołu zawiadamia
wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu.
Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu
zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
§ 7. 1. Zespół wydaje orzeczenie
oraz opinię większością głosów.
2. W przypadku równej liczby głosów
rozstrzygający jest głos przewodniczącego
zespołu.
3. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół.
Protokół zawiera w szczególności informację o
podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem
oraz informację o zgłoszonym przez członka
zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego
rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem. Protokół
podpisują przewodniczący i członkowie zespołu.
4. Orzeczenie i opinię przygotowuje członek
zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
§ 8. 1. W przypadku uwzględnienia
wniosku o wydanie orzeczenia, zespół wydaje
odpowiednio orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, orzeczenie o potrzebie
indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
albo orzeczenie o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych, według wzorów
stanowiących załączniki nr 1-4 do
rozporządzenia.
2. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego określa się zalecane:
1) warunki
realizacji potrzeb edukacyjnych, formy
stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania,
rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych
stron dziecka oraz inne formy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
2) najkorzystniejsze
dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w
przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami
integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym,
szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub
oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub
oddziale specjalnym, ośrodku
rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole
zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku
wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii
lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
3. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego należy wskazać wszystkie zalecane
najkorzystniejsze dla danego dziecka formy
kształcenia specjalnego spośród form kształcenia
wymienionych w ust. 2 pkt 2.
4. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego
przygotowania przedszkolnego określa się:
1) zalecane
warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także
możliwości uczestniczenia dziecka w życiu
przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji,
terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych
możliwości i mocnych stron dziecka i inne formy
pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) w
przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie
utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zakres, w
jakim dziecko może brać udział w zajęciach, w
których realizowana jest podstawa programowa
wychowania przedszkolnego, organizowanych z
grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym
pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
5. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego
nauczania określa się:
1) zalecane
warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także
możliwości uczestniczenia ucznia w życiu szkoły,
formy stymulacji, rewalidacji, terapii,
usprawniania, rozwijania potencjalnych
możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy
pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) w
przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie
utrudnia uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim
uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach
edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w
szkole lub indywidualnie w odrębnym
pomieszczeniu w szkole;
3) w
przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie
w zawodzie - także możliwość dalszej realizacji
praktycznej nauki zawodu.
6. W orzeczeniu o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych określa się
zalecane: elementy zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych, na które należy
położyć szczególny nacisk w pracy z dzieckiem,
metody i sposoby realizacji zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych oraz formy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy
udzielanej rodzicom.
§ 9. 1. Orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku
szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu
kształcenia w danej szkole.
2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z
upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje
się na okres każdego etapu edukacyjnego w tej
szkole.
3. Orzeczenie o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się na okres
do 5 lat.
4. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego
przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o
potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na
czas określony wskazany w zaświadczeniu o stanie
zdrowia dziecka, o którym mowa w § 6 ust. 4, nie
krótszy jednak niż 30 dni.
5. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania ucznia szkoły prowadzącej kształcenie
w zawodzie wydaje się na czas określony wskazany
w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, o
którym mowa w § 6 ust. 4, nie krótszy jednak niż
30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny.
§ 10. 1. W przypadku
nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia,
zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o braku
potrzeby kształcenia specjalnego, orzeczenie o
braku potrzeby indywidualnego przygotowania
przedszkolnego, orzeczenie o braku potrzeby
indywidualnego nauczania albo orzeczenie o braku
potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
według wzorów stanowiących załączniki nr 5-8 do
rozporządzenia.
2. W orzeczeniu o braku potrzeby zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych należy wskazać
stosownie do potrzeb dziecka zalecane formy
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w
przypadku orzeczenia o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych należy także wskazać
zalecane formy pomocy udzielanej rodzicom.
§ 11. 1. Zespół, na wniosek
rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w
razie:
1) zmiany
okoliczności stanowiących podstawę wydania
poprzedniego orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego;
2) potrzeby
zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu
zaleceń, o których mowa w § 8 ust. 2;
3) potrzeby
zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie
orzeczenie.
2. Nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego wydaje się według wzoru stanowiącego
załącznik nr 1 do rozporządzenia. Nowe
orzeczenie jednocześnie uchyla poprzednie
orzeczenie.
3. Do wniosku rodziców (prawnych opiekunów), o
którym mowa w ust. 1, przepisy § 6 stosuje się
odpowiednio.
§ 12. 1. Zespół, na wniosek
rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe
orzeczenie odpowiednio o potrzebie
indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo
o potrzebie indywidualnego nauczania w razie
zmiany okoliczności stanowiących podstawę
wydania poprzedniego orzeczenia.
2. Nowe orzeczenie odpowiednio o potrzebie
indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo
o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się
według wzorów stanowiących załączniki nr 2 i 3
do rozporządzenia. Nowe orzeczenie jednocześnie
uchyla poprzednie orzeczenie.
3. Do wniosku rodziców (prawnych opiekunów), o
którym mowa w ust. 1, przepisy § 6 stosuje się
odpowiednio.
§ 13. W przypadku nieuwzględnienia
wniosku rodziców (prawnych opiekunów), o którym
mowa w § 11 ust. 1 lub § 12 ust. 1, zespół
wydaje odpowiednio orzeczenie o odmowie
uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego, orzeczenie o odmowie uchylenia
orzeczenia o potrzebie indywidualnego
przygotowania przedszkolnego albo orzeczenie o
odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania, według wzorów
stanowiących załączniki nr 9-11 do
rozporządzenia.
§ 14. 1. W przypadku uwzględnienia
wniosku o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o
potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
2. Opinia zawiera:
1) datę
wydania opinii;
2) oznaczenie
poradni, w której działa zespół wydający opinię;
3) podstawę
prawną opinii;
4) skład
zespołu, który wydał opinię;
5) imię
i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego
urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a także
imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów)
oraz miejsce ich zamieszkania;
6) stwierdzenie,
że zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka;
7) wskazanie
odpowiedniej formy pomocy i wsparcia udzielanych
dziecku i rodzinie, w szczególności pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, w tym
logopedycznej, stosownie do potrzeb;
8) uzasadnienie
opinii, w tym szczegółowe uzasadnienie wskazanej
formy pomocy i wsparcia;
9) podpis
przewodniczącego zespołu.
§ 15. 1. W przypadku
nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii,
zespół wydaje opinię o braku potrzeby objęcia
dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
2. Opinia zawiera:
1) datę
wydania opinii;
2) oznaczenie
poradni, w której działa zespół wydający opinię;
3) podstawę
prawną opinii;
4) skład
zespołu, który wydał opinię;
5) imię
i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego
urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a także
imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów)
oraz miejsce ich zamieszkania;
6) stwierdzenie,
że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka
wczesnym wspomaganiem rozwoju;
7) uzasadnienie
zawierające w szczególności: wskazanie
okoliczności, które zespół uznał za istotne dla
rozstrzygnięcia, oraz wyjaśnienie powodów, na
podstawie których zespół stwierdził, że nie
zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym
wspomaganiem rozwoju;
8) podpis
przewodniczącego zespołu.
§ 16. 1. Orzeczenie albo opinię
doręcza się wnioskodawcy w terminie 14 dni od
dnia posiedzenia zespołu.
2. Orzeczenie albo opinię doręcza się w trzech
egzemplarzach, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Orzeczenia, o których mowa w § 10 ust. 1 i §
13, doręcza się w jednym egzemplarzu.
4. Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia
albo opinii poświadczoną za zgodność z
oryginałem przez dyrektora poradni lub
upoważnioną przez niego osobę.
§ 17. 1. Od orzeczenia
wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora
oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał
orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia.
2. Jeżeli zespół uzna, że odwołanie zasługuje w
całości na uwzględnienie, uchyla zaskarżone
orzeczenie i wydaje nowe.
3. Od nowego orzeczenia służy wnioskodawcy
odwołanie.
4. Zespół jest obowiązany przesłać odwołanie
wraz z aktami sprawy kuratorowi oświaty w
terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał
odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał
nowego orzeczenia, zgodnie z ust. 2.
5. Kurator oświaty zasięga, w miarę potrzeb,
opinii psychologa, pedagoga, lekarza lub innego
specjalisty.
§ 18. 1. Na wniosek rodziców
(prawnych opiekunów) dziecka posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
starosta lub jednostka samorządu terytorialnego,
o których mowa w
art. 71b ust. 5 i
5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty, zapewnia dziecku formę
kształcenia zalecaną w orzeczeniu o potrzebie
kształcenia specjalnego.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy
dołączyć orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego.
3. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci
posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych organizuje się na
zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 19. 1. Na wniosek rodziców
(prawnych opiekunów) dziecka dyrektor
przedszkola lub szkoły podstawowej, w której są
zorganizowane oddziały przedszkolne, organizuje
indywidualne przygotowanie przedszkolne w
porozumieniu z organem prowadzącym.
2. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów)
ucznia dyrektor szkoły lub placówki, do której
uczęszcza uczeń posiadający orzeczenie o
potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje
indywidualne nauczanie w porozumieniu z organem
prowadzącym.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 2,
należy dołączyć odpowiednio orzeczenie o
potrzebie indywidualnego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania.
4. Zasady organizowania indywidualnego
przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego
nauczania określają odrębne przepisy.
§ 20. 1. Zachowują moc orzeczenia
odpowiednio o potrzebie kształcenia specjalnego,
o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
oraz o potrzebie indywidualnego nauczania wydane
przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
2. Do postępowań wszczętych i niezakończonych
przed dniem wejścia w życie rozporządzenia
stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 21. Traci moc rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego
2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie
kształcenia specjalnego lub indywidualnego
nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania
opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania
do kształcenia specjalnego lub indywidualnego
nauczania (Dz. U. Nr 13, poz. 114 oraz z 2003 r.
Nr 23, poz. 192).
§ 22. Rozporządzenie wchodzi w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______
1) Minister
Edukacji Narodowej kieruje działem administracji
rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie §
1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra
Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany
tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i
Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr
94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz.
1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z
2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i
Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr
80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz.
818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz
z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917.