PROCEDURY

Strona Główna
Aktualności
Kadra
Godziny pracy
Punkty konsultacyjne
Propozycje metodyczne
Druki do pobrania
Galeria zdjęć
Ważne linki
Kontakt

 

 

POMOC PEDAGOGICZNA

POMOC PSYCHOLOGICZNA

POMOC LOGOPEDYCZNA

EEG-BIOFEEDBACK

DORADZTWO ZAWODOWE

Przyjdź do nas !!!!!!

Nie ma takiego problemu, w którym przynajmniej nie udałoby się przynieść ulgi, a wiele
z nich naprawdę można rozwiązać.


Celem naszej działalności jest pomoc dziecku w prawidłowym funkcjonowaniu w rodzinie, przedszkolu, szkole i środowisku lokalnym.


POMOC PEDAGOGICZNA

U nas uzyskają pomoc:


1. Dzieci i młodzież, gdy:

- mają problemy z przyswajaniem wiadomości i umiejętności szkolnych
- sprawią trudności wychowawcze
- bywają nadmiernie pobudliwe, lękowe, bądź zahamowane
- mają trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami
- są dotknięci uzależnieniami
- występuje wobec nich przemoc emocjonalna lub fizyczna

2. Rodzice, jeżeli:

- zauważają niepokojące ich nieprawidłowości w rozwoju dziecka
- sądzą, iż dziecko wymaga wspierania w nauce lub funkcjonowania w środowisku
- mają kłopoty ze zrozumieniem zachowania swojego dziecka
- chcieliby doskonalić swoje umiejętności wychowawcze
- mają potrzebę ukierunkowania pomocy w przezwyciężaniu trudności szkolnych swojego dziecka

3. Nauczyciele, którzy mają potrzebę:

- zwiększenia swoich kompetencji wychowawczych
- umieć rozpoznać wczesne symptomy dysharmonii rozwojowych uczniów
- polepszyć szeroko pojęte relacje interpersonalne
- uzyskać pomoc w pracy z uczniami z dysfunkcjami lub uzdolnionymi
- zwiększyć umiejętności wspierania rodziny ucznia z trudnościami
 

powrót


POMOC PSYCHOLOGICZNA

U nas uzyskają pomoc:

1. Dzieci i młodzież, gdy:

- z trudem przyswajają nowe wiadomości szkolne, mają problemy z pamięcią,
- słabo koncentrują uwagę,
- mimo ćwiczeń nie mogą poprawnie nauczyć się czytać i pisać, liczyć,
- duże wady wzorku, słuchu, mowy lub zły stan zdrowia zmniejszają efekty uczenia się,
- nie wiedzą w jakim kierunku kształcić się dalej i jaki wybrać zawód, są nieśmiali, lękowi, nie umieją nawiązywać kontaktów z innymi lub przeciwnie są agresywni, kłótliwi - w konsekwencji czują się niezrozumiali, odrzuceni,
- dotknięci są uzależnieniem od nikotyny, alkoholu, narkotyków,
- stosowana jest wobec nich przemoc fizyczna i psychiczna.

2. Rodzice, jeśli:

- w rozwoju ich dziecka zauważają nieprawidłowości, które ich niepokoją,
- sądzą, że dziecko w wieku 7 lat nie osiągnęło jeszcze dojrzałości szkolnej i nie powinno rozpocząć nauki szkolnej,
- ich dziecko jest bardzo zdolne i wymagałoby dodatkowego wspierania rozwoju,
- niepokoi ich, że dziecko jest nerwowe, ma tiki, moczy się, jest autystyczne, nadpobudliwe, przewlekle chore,
- mają problemy z nawiązywaniem poprawnych więzi z synem lub córką, nie rozumieją swojego dziecka,
- chcieliby rozwijać swoje umiejętności wychowawcze.

3. Nauczyciele, którzy chcieliby:

- zwiększać swoje umiejętności w zakresie pracy z uczniem agresywnym, niepełnosprawnym, mającym trudności szkolne,
- wobec którego stosowano przemoc (szkolenia, warsztaty),
- uzyskać pomoc przy opracowywaniu indywidualnych programów do pracy z rodzinami dysfunkcyjnymi, dziećmi i uczniami upośledzonymi umysłowo, z zaburzeniami parcjalnymi, dyslektycznymi, wybitnie zdolnymi.

powrót


POMOC LOGOPEDYCZNA

RODZICU!

Czy wiesz, jak mówi Twoje dziecko?

 

Jakie jest znaczenie mowy w życiu dziecka?

Mowa odgrywa ważną rolę w kontaktach człowieka z innymi ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na kształtowanie się jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający świat, dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia.

Każde dziecko chciałoby mówić poprawnie, ponieważ dzieci z wadami wymowy są często narażone na szereg problemów. Dzieci źle mówiące mimo, że mają dobrą pamięć i szybko się uczą, nie są wybierane do recytacji wierszy i nie mają możliwości osiągnięcia takiego sukcesu jak rówieśnicy. Ponadto niechęć do wypowiadania się na poszczególnych lekcjach sprawia, że obszar niepowodzeń jest coraz większy.
Wiele wad wymowy wpływa na powstawanie trudności w czytaniu i pisaniu. Niekiedy dziecko popełnia dużo błędów, ponieważ tak jak mówi, tak pisze. Nie wiadomo, czy w przyszłości, występująca u dziecka wada wymowy nie będzie stanowiła przeszkody w wyborze wymarzonego zawodu.

 

Kim jest logopeda?

Logopeda zajmuje się kształtowaniem mowy, prowadzi profilaktykę logopedyczną, czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy, prowadzi terapię logopedyczną, mającą na celu usunięcie istniejących wad.

 

Jak przebiega terapia logopedyczna?

Należy sobie zdawać sprawę, że zlikwidowanie wady wymowy u dzieci nie następuje podczas jednego spotkania z logopedą. Najczęściej terapia trwa kilka lub kilkanaście miesięcy, a może trwać nawet kilka lat (np. jeśli u dziecka występuje wiele wad wymowy).
Bardzo dobrze byłoby, gdyby zajęcia odbywały się jeden raz w tygodniu.
Na skuteczność terapii ma wpływ to, czy dziecko nie opuszcza zajęć oraz czy kontynuuje pracę w domu tzn. ćwiczy to, co polecił logopeda. Praca w domu polega najczęściej na ćwiczeniu narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i warg oraz na utrwalaniu wymowy poszczególnych głosek w sylabach, wyrazach i zdaniach.
Gabinet Logopedyczny wyposażony jest w szereg pomocy wykorzystywanych w terapii logopedycznej, między innymi w komputer wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Dzięki różnorodnym pomocom zajęcia logopedyczne są dla dzieci ciekawsze, a efekty pracy lepsze.

powrót


TERAPIA: EEG - BIOFEEDBACK

 

W grudniu 2008 roku, dzięki dotacji MEN, zakupiliśmy komputer i oprogramowanie oraz dwoje pracowników ukończyło kurs I stopnia EEG-BIOFEEDBACK.  Obecnie diagnozą i terapią tą metodą zajmuje się troje specjalistów.

 

Jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować się, a tym samym radzić sobie nawet                          w najbardziej ekstremalnych warunkach.

Technologia ta stworzona w Amerykańskim Centrum Badań Kosmicznych Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej, początkowo wykorzystywana była do szkolenia astronautów i pilotów, którzy w warunkach stresu muszą bezbłędnie wykonywać złożone czynności. Dzisiaj technologia biofeedback jest ogólnodostępna, pomaga w: uczeniu się, zwalczaniu tremy i stresu.

W różnych stanach świadomości występują różne fale mózgowe: gamma (przy stresie, tremie, lęku, w sytuacjach wyjątkowych), beta (zwykle w niej przebywamy podczas dnia, jedna z jej odmian sprzyja uczeniu się), alfa (podczas myślenia twórczego, towarzysząc kreatywności), theta  (we śnie z marzeniami sennymi, w transie hipnotycznym, zbyt wysoki jej poziom zaburza procesy koncentracji), delta (podczas snu, w stanie czuwania przeważa u niemowląt i małych dzieci).

Najlepiej by człowiek sam nauczył się wzmacniać pożądane częstotliwości – jest to jednak bardzo trudne bez użycia odpowiedniej aparatury. Zbudowano więc system w którym działanie mózgu przetłumaczone jest na dźwięk i obraz. Każda pożądana aktywność mózgu (relaks, koncentracja) wywołuje zmiany na ekranie komputera. Pojawiają się dźwięki, obrazy, ruch, akcja, które odbieramy jako nagrodę i uczymy go w ten sposób wytwarzania i utrzymywania takiego stanu. Dzięki technice biofeedback następuje wewnętrzna regulacja jego aktywności.

powrót


Doradztwo zawodowe


Doradca zawodowy to osoba udzielająca pomocy - w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych - młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia. Uwzględnia przy tym ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracuje z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów. Doradca zawodowy wykorzystuje w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
Do zadań doradców zawodowych należy w szczególności:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych oraz zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji dotyczących: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym, alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie, programów edukacyjnych Unii Europejskiej;
- udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
- prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
- koordynowanie działalności informacyjno - doradczej prowadzonej przez szkołę;
- wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo - informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami.

PRZYDATNE POJĘCIA:

Doradztwo zawodowe
Doradztwo zawodowe to pomoc polegająca na udzieleniu indywidualnej porady zawodowej na kolejnych etapach dokonywania wyboru typu szkoły, kierunku kształcenia zatrudnienia, przekwalifikowywania się, ponownego zatrudnienia w przypadku utraty pracy. Porada taka wymaga interakcji zachodzącej między radzącym się uczniem bądź dorosłym a udzielającym porady - doradcą zawodowym. Podstawą porady są informacje na temat:
- osoby, której udziela się pomocy (jej zainteresowań, zdolności, cech charakteru, temperamentu, stanu zdrowia itp.). Informacje te uzyskuje się na podstawie m.in.: badań testowych, wyników badań lekarskich, rozmowy itp.;
- możliwości kształcenia, treści pracy w zawodzie oraz wymagań stawianych kandydatom do zawodu, a także możliwości zatrudnienia, przekwalifikowania itp.
Istotnym elementem porady jest przekazywanie tych informacji w odpowiedni sposób - tak, aby zainteresowana osoba ich nie odrzuciła.
(B. Wojtasik Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne. Wydawnictwa Szkolne PWN,  Warszawa 1997).

Poradnictwo zawodowe
Poradnictwo zawodowe  to system długofalowych i wieloetapowych działań wychowawczych towarzyszących jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono całokształt działań związanych z udzielaniem pomocy zarówno uczniom, jak i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej przynoszącej jednostce satysfakcję i sukces zawodowy (K. Lelińska Orientacja i poradnictwo zawodowe. "Nowa Edukacja Zawodowa" 2/2000).
Podstawowym celem poradnictwa zawodowego jest stymulacja rozwoju zawodowego młodzieży i dorosłych prowadząca do umożliwienia aktywnego i samodzielnego wyboru własnej drogi zawodowej. Cel ten może być spełniony poprzez zapewnienie odpowiednich warunków i środków, a także opracowanie specjalnych, zróżnicowanych odpowiednio do wieku danych osób, programów i metod, które umożliwią im:
- poznanie siebie, swoich słabych i mocnych stron,
- poznanie zawodów: zadań i czynności, wymagań psychofizycznych stawianych, kandydatom do zawodów,
- poznanie dróg prowadzących do określonego zawodu: szkół lub kursów, które pozwalają uzyskać kwalifikacje zawodowe,
- wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji,
- opanowanie zasad i technik relaksujących, radzenia sobie ze stresem,
- właściwe zaprezentowanie siebie,
- poznanie zasad komunikowania niewerbalnego,
- pisanie podań, ofert, listów motywacyjnych, życiorysów zawodowych (CV).

Orientacja zawodowa
Orientacja zawodowa to długofalowa działalność wychowawcza, obejmująca swym zasięgiem wszystkie działania wychowawcze - szkoły, rodziców i innych osób, grup oraz instytucji - mające na celu przygotowanie młodzieży do podejmowania kolejnych decyzji edukacyjno-zawodowych oraz planowania kariery zawodowej. Przygotowanie to następuje przez:
- przekazywanie uczniom informacji o możliwościach kształcenia na różnych poziomach oraz etapach rozwoju zawodowego oraz możliwościach zatrudnienia po ukończeniu nauki i zdobyciu zawodu;
- kształtowanie umiejętności samopoznania i samooceny predyspozycji psychofizycznych;
- kształtowanie aktywnej postawy wobec własnej kariery zawodowej, na podstawie wskazywania roli aspiracji edukacyjnych i zawodowych w życiu jednostki oraz roli pozytywnej motywacji do dalszego kształcenia
(S. Szajek Orientacja i poradnictwo zawodowe. Wydawnictwa Szkolne PWN, Warszawa xxx; W. Rachalska Problemy orientacji zawodowej. WSiP, Warszawa 1987).

Doradca zawodowy w PCDN i PPP udostępnia wszystkim zainteresowanym:
- zbiory informacji zawodowej (teczki informacji zawodowej, przewodniki po zawodach, programy komputerowe),
- informacje o możliwościach szkolenia lub doskonalenia zawodowego, podstawowe informacje prawne dotyczące bezrobocia i zatrudnienia.

Doradca pomaga klientowi zgłaszającemu się po poradę:
- w osiągnięciu znajomości samego siebie, jego zdolności, zainteresowań i właściwości warunkujących przydatność do określonego zawodu,
- w zrozumieniu i dokonaniu obiektywnej oceny sytuacji w jakiej się znalazł,
- w rozwiązaniu problemu, wyzwoleniu aktywności i inicjatywy oraz podjęciu trafnej decyzji,
- zgromadzeniu niezbędnych do wejścia na rynek informacji o: sytuacji zatrudnieniowej na rynku pracy, zakładach pracy, możliwościach zdobycia zawodu, technikach aktywnego poszukiwania pracy,
- instytucjach i organizacjach świadczących bezrobotnym różne formy pomocy.

powrót


 

KORZYSTANIE Z NASZEJ POMOCY
JEST DOBROWOLNE I NIEODPŁATNE !!!


Proponujemy także konsultacje i porady ze specjalistami - wg ustalonych godzin!

 


© PPP Góra / webmaster
zespół redagujący: A.Turłowicz, K.Bretsznajder, S.Dębowicz