POMOC
PEDAGOGICZNA
U nas uzyskają pomoc:
1. Dzieci i młodzież, gdy:
- mają problemy z przyswajaniem wiadomości i umiejętności
szkolnych
- sprawią trudności wychowawcze
- bywają nadmiernie pobudliwe, lękowe, bądź zahamowane
- mają trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami
- są dotknięci uzależnieniami
- występuje wobec nich przemoc emocjonalna lub fizyczna
2. Rodzice, jeżeli:
- zauważają niepokojące ich nieprawidłowości w rozwoju
dziecka
- sądzą, iż dziecko wymaga wspierania w nauce lub funkcjonowania
w środowisku
- mają kłopoty ze zrozumieniem zachowania swojego dziecka
- chcieliby doskonalić swoje umiejętności wychowawcze
- mają potrzebę ukierunkowania pomocy w przezwyciężaniu
trudności szkolnych swojego dziecka
3. Nauczyciele, którzy mają
potrzebę:
- zwiększenia swoich kompetencji wychowawczych
- umieć rozpoznać wczesne symptomy dysharmonii rozwojowych
uczniów
- polepszyć szeroko pojęte relacje interpersonalne
- uzyskać pomoc w pracy z uczniami z dysfunkcjami lub
uzdolnionymi
- zwiększyć umiejętności wspierania rodziny ucznia z trudnościami
powrót
POMOC
PSYCHOLOGICZNA
U nas uzyskają
pomoc:
1. Dzieci i młodzież, gdy:
- z trudem przyswajają nowe wiadomości szkolne, mają problemy
z pamięcią,
- słabo koncentrują uwagę,
- mimo ćwiczeń nie mogą poprawnie nauczyć się czytać
i pisać, liczyć,
- duże wady wzorku, słuchu, mowy lub zły stan zdrowia
zmniejszają efekty uczenia się,
- nie wiedzą w jakim kierunku kształcić się dalej i jaki
wybrać zawód, są nieśmiali, lękowi, nie umieją nawiązywać
kontaktów z innymi lub przeciwnie są agresywni, kłótliwi
- w konsekwencji czują się niezrozumiali, odrzuceni,
- dotknięci są uzależnieniem od nikotyny, alkoholu, narkotyków,
- stosowana jest wobec nich przemoc fizyczna i psychiczna.
2. Rodzice, jeśli:
- w rozwoju ich dziecka zauważają nieprawidłowości, które
ich niepokoją,
- sądzą, że dziecko w wieku 7 lat nie osiągnęło jeszcze
dojrzałości szkolnej i nie powinno rozpocząć nauki szkolnej,
- ich dziecko jest bardzo zdolne i wymagałoby dodatkowego
wspierania rozwoju,
- niepokoi ich, że dziecko jest nerwowe, ma tiki, moczy
się, jest autystyczne, nadpobudliwe, przewlekle chore,
- mają problemy z nawiązywaniem poprawnych więzi z synem
lub córką, nie rozumieją swojego dziecka,
- chcieliby rozwijać swoje umiejętności wychowawcze.
3. Nauczyciele, którzy chcieliby:
- zwiększać swoje umiejętności w zakresie pracy z uczniem
agresywnym, niepełnosprawnym, mającym trudności szkolne,
- wobec którego stosowano przemoc (szkolenia, warsztaty),
- uzyskać pomoc przy opracowywaniu indywidualnych
programów do pracy z rodzinami dysfunkcyjnymi, dziećmi i
uczniami upośledzonymi umysłowo, z zaburzeniami
parcjalnymi, dyslektycznymi, wybitnie zdolnymi.
powrót
POMOC LOGOPEDYCZNA
RODZICU!
Czy wiesz, jak mówi Twoje dziecko?
Jakie jest
znaczenie mowy w życiu dziecka?
Mowa odgrywa ważną rolę w kontaktach człowieka z innymi
ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na kształtowanie
się jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje
otaczający świat, dzięki umiejętności mówienia jest w stanie
wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia.
Każde dziecko chciałoby mówić poprawnie, ponieważ dzieci
z wadami wymowy są często narażone na szereg problemów.
Dzieci źle mówiące mimo, że mają dobrą pamięć i szybko
się uczą, nie są wybierane do recytacji wierszy i nie
mają możliwości osiągnięcia takiego sukcesu jak rówieśnicy.
Ponadto niechęć do wypowiadania się na poszczególnych
lekcjach sprawia, że obszar niepowodzeń jest coraz większy.
Wiele wad wymowy wpływa na powstawanie trudności w czytaniu
i pisaniu. Niekiedy dziecko popełnia dużo błędów, ponieważ
tak jak mówi, tak pisze. Nie wiadomo, czy w przyszłości,
występująca u dziecka wada wymowy nie będzie stanowiła
przeszkody w wyborze wymarzonego zawodu.
Kim jest logopeda?
Logopeda zajmuje się kształtowaniem mowy,
prowadzi profilaktykę logopedyczną, czyli zapobiega powstawaniu
wad wymowy, prowadzi terapię logopedyczną, mającą na
celu usunięcie istniejących wad.
Jak przebiega terapia logopedyczna?
Należy sobie zdawać sprawę, że zlikwidowanie
wady wymowy u dzieci nie następuje podczas jednego spotkania
z logopedą. Najczęściej terapia trwa kilka lub kilkanaście
miesięcy, a może trwać nawet kilka lat (np. jeśli u dziecka
występuje wiele wad wymowy).
Bardzo dobrze byłoby, gdyby zajęcia odbywały się jeden
raz w tygodniu.
Na skuteczność terapii ma wpływ to, czy dziecko nie opuszcza
zajęć oraz czy kontynuuje pracę w domu tzn. ćwiczy to,
co polecił logopeda. Praca w domu polega najczęściej na
ćwiczeniu narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i
warg oraz na utrwalaniu wymowy poszczególnych głosek w sylabach, wyrazach i zdaniach.
Gabinet Logopedyczny wyposażony jest w szereg pomocy wykorzystywanych
w terapii logopedycznej, między innymi w komputer wraz
ze specjalnym oprogramowaniem. Dzięki różnorodnym pomocom
zajęcia logopedyczne są dla dzieci ciekawsze, a efekty
pracy lepsze.
powrót
TERAPIA:
EEG -
BIOFEEDBACK
W
grudniu 2008 roku, dzięki dotacji MEN, zakupiliśmy
komputer i oprogramowanie oraz dwoje pracowników
ukończyło kurs I stopnia EEG-BIOFEEDBACK. Obecnie
diagnozą i terapią tą metodą zajmuje się troje
specjalistów.
Jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy
zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi
reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować się, a tym
samym radzić sobie nawet w
najbardziej ekstremalnych warunkach.
Technologia ta stworzona w Amerykańskim Centrum Badań
Kosmicznych Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni
Kosmicznej, początkowo wykorzystywana była do szkolenia
astronautów i pilotów, którzy w warunkach stresu muszą
bezbłędnie wykonywać złożone czynności. Dzisiaj
technologia biofeedback jest ogólnodostępna, pomaga w:
uczeniu się, zwalczaniu tremy i stresu.
W różnych stanach świadomości występują różne fale
mózgowe: gamma
(przy stresie, tremie, lęku, w sytuacjach wyjątkowych),
beta (zwykle w niej przebywamy podczas
dnia, jedna z jej odmian sprzyja uczeniu się),
alfa (podczas myślenia twórczego, towarzysząc
kreatywności), theta (we śnie z marzeniami sennymi, w transie hipnotycznym, zbyt wysoki
jej poziom zaburza procesy koncentracji), delta
(podczas snu, w stanie czuwania przeważa u niemowląt i
małych dzieci).
Najlepiej by człowiek sam
nauczył się wzmacniać pożądane częstotliwości – jest to
jednak bardzo trudne bez użycia odpowiedniej aparatury.
Zbudowano więc system w którym działanie mózgu
przetłumaczone jest na dźwięk i obraz. Każda pożądana
aktywność mózgu (relaks, koncentracja) wywołuje zmiany
na ekranie komputera. Pojawiają się dźwięki, obrazy,
ruch, akcja, które odbieramy jako nagrodę i uczymy go w ten sposób wytwarzania i utrzymywania takiego stanu.
Dzięki technice biofeedback następuje wewnętrzna
regulacja jego aktywności.
Doradztwo zawodowe
Doradca zawodowy to osoba udzielająca pomocy - w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych - młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia. Uwzględnia przy tym ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracuje z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów. Doradca zawodowy wykorzystuje w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
Do zadań doradców zawodowych należy w szczególności: - systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych oraz zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji dotyczących: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym, alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie, programów edukacyjnych Unii Europejskiej;
- udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
- prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
- koordynowanie działalności informacyjno - doradczej prowadzonej przez szkołę;
- wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo - informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami.
PRZYDATNE POJĘCIA:
Doradztwo zawodowe Doradztwo zawodowe to pomoc polegająca na udzieleniu indywidualnej porady zawodowej na kolejnych etapach dokonywania wyboru typu szkoły, kierunku kształcenia zatrudnienia, przekwalifikowywania się, ponownego zatrudnienia w przypadku utraty pracy. Porada taka wymaga interakcji zachodzącej między radzącym się uczniem bądź dorosłym a udzielającym porady -
doradcą zawodowym. Podstawą porady są informacje na temat: - osoby, której udziela się pomocy (jej zainteresowań, zdolności, cech charakteru, temperamentu, stanu zdrowia itp.). Informacje te uzyskuje się na podstawie m.in.: badań testowych, wyników badań lekarskich, rozmowy itp.;
- możliwości kształcenia, treści pracy w zawodzie oraz wymagań stawianych kandydatom do zawodu, a także możliwości zatrudnienia, przekwalifikowania itp. Istotnym elementem porady jest przekazywanie tych informacji w odpowiedni sposób - tak, aby zainteresowana osoba ich nie odrzuciła. (B. Wojtasik
Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne. Wydawnictwa Szkolne PWN, Warszawa 1997).
Poradnictwo zawodowe Poradnictwo zawodowe to system długofalowych i wieloetapowych działań wychowawczych towarzyszących jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono całokształt działań związanych z udzielaniem pomocy zarówno uczniom, jak i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej przynoszącej jednostce satysfakcję i sukces zawodowy (K. Lelińska
Orientacja i poradnictwo zawodowe. "Nowa Edukacja Zawodowa" 2/2000). Podstawowym celem poradnictwa zawodowego jest stymulacja rozwoju zawodowego młodzieży i dorosłych prowadząca do umożliwienia aktywnego i samodzielnego wyboru własnej drogi zawodowej. Cel ten może być spełniony poprzez zapewnienie odpowiednich warunków i środków, a także opracowanie specjalnych, zróżnicowanych odpowiednio do wieku danych osób, programów i metod, które umożliwią im: - poznanie siebie, swoich słabych i mocnych stron,
- poznanie zawodów: zadań i czynności, wymagań psychofizycznych stawianych, kandydatom do zawodów,
- poznanie dróg prowadzących do określonego zawodu: szkół lub kursów, które pozwalają uzyskać kwalifikacje zawodowe,
- wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji, - opanowanie zasad i technik relaksujących, radzenia sobie ze stresem,
- właściwe zaprezentowanie siebie, - poznanie zasad komunikowania niewerbalnego,
- pisanie podań, ofert, listów motywacyjnych, życiorysów zawodowych (CV).
Orientacja zawodowa Orientacja zawodowa to długofalowa działalność wychowawcza, obejmująca swym zasięgiem wszystkie działania wychowawcze - szkoły, rodziców i innych osób, grup oraz instytucji - mające na celu przygotowanie młodzieży do podejmowania kolejnych decyzji edukacyjno-zawodowych oraz planowania kariery zawodowej. Przygotowanie to następuje przez: - przekazywanie uczniom informacji o możliwościach kształcenia na różnych poziomach oraz etapach rozwoju zawodowego oraz możliwościach zatrudnienia po ukończeniu nauki i zdobyciu zawodu;
- kształtowanie umiejętności samopoznania i samooceny predyspozycji psychofizycznych;
- kształtowanie aktywnej postawy wobec własnej kariery zawodowej, na podstawie wskazywania roli aspiracji edukacyjnych i zawodowych w życiu jednostki oraz roli pozytywnej motywacji do dalszego kształcenia (S. Szajek
Orientacja i poradnictwo zawodowe. Wydawnictwa Szkolne PWN, Warszawa xxx; W. Rachalska
Problemy orientacji zawodowej. WSiP, Warszawa 1987).
Doradca zawodowy w PCDN i PPP udostępnia wszystkim zainteresowanym: - zbiory informacji zawodowej (teczki informacji zawodowej, przewodniki po zawodach, programy komputerowe),
- informacje o możliwościach szkolenia lub doskonalenia
zawodowego, podstawowe informacje prawne dotyczące
bezrobocia i zatrudnienia.
Doradca pomaga klientowi zgłaszającemu się po poradę: - w osiągnięciu znajomości samego siebie, jego zdolności, zainteresowań i właściwości warunkujących przydatność do określonego zawodu, - w zrozumieniu i dokonaniu obiektywnej oceny sytuacji w jakiej się znalazł, - w rozwiązaniu problemu, wyzwoleniu aktywności i inicjatywy oraz podjęciu trafnej decyzji, - zgromadzeniu niezbędnych do wejścia na rynek informacji o: sytuacji zatrudnieniowej na rynku pracy, zakładach pracy, możliwościach zdobycia zawodu, technikach aktywnego poszukiwania pracy, - instytucjach i organizacjach świadczących bezrobotnym różne formy pomocy.
powrót
KORZYSTANIE
Z NASZEJ POMOCY
JEST DOBROWOLNE I NIEODPŁATNE !!!
Proponujemy także konsultacje i porady ze
specjalistami
- wg ustalonych godzin!
|